Gå Tilbake   Pratekompaniet > Helse og hverdag > Anonyme diskusjoner

Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
Gammel 22-05-2005, 11:28   #1 Til toppen
Catzy
Småprater

Catzy sin avatar

Medlem siden: 25-01-2005
Alder: 31
Pratekroner: (Donér)
Tråder: 43
Catzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle liker
Standard Tordenvær

Jeg er redd for torden.
Det begynte for 3 år siden, da jeg en natt bråvåknet av det slo ned rett i nærheten, jeg fikk et eller annet slags sjokk for husker jeg hylte at det hadde slått ned i huset og at vi måtte komme oss vekk.
Før det tenkte jeg aldri på om det kunne bli tordenvær eller at det skulle ære noe å være redd for.

Men jeg er så lei av det... jeg er kun redd når jeg er alene, men det ødelegger noe av sommeren min, for jeg er redd når det skyer over, det kommer mørke skyer, og de melder "kan hende med lokale tordenbyger" - altså redd for at det skal bli torden. Og så blir det kanskje ikke noe av, og så har jeg kastet bort en hel dag eller mange timer med å være redd og ikke tørre å reise noe sted, eller gjøre noenting hjemme.

Noen som har noen tips til meg? Noe jeg kan gjøre for å ikke være så redd?
For jeg orker ikke fortsette sånn
Gammel 22-05-2005, 11:38   #2 Til toppen
Chloe

Tråder: 2199
Standard Sv: Tordenvær

har ikke så mange gode råd jeg, men kan være lurt å snakke med legen eller noe om din frykt.Må være utrolig tungt å ha de sånn da
  Avsporing: Svar med sitat Sitér fler
Gammel 22-05-2005, 14:39   #3 Til toppen
Lucille
Sjefsprater

Lucille sin avatar

Medlem siden: 15-11-2004
Tråder: 566
Lucille er en prikkefanatiker
Lucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatiker

Huff, jeg forstår egentlig litt hvordan du har det! Jeg har også opplevd at det slo ned i et hus jeg oppholdt meg i, og det var noe av det "rareste" jeg har opplevd. Vi satt og såg på tv, vi visse nesten ikke at det var tordenvær en gang, og plutselig høres et kjempesmell og jeg ser ei stor gul kule foran øynene. Har pratet med flere som har opplevd akkurat det samme... Snedige greier

Tror nok du bør prate med noen om frykten din! Det høres ut som du plages skikkelig med det, og det skal du jo ikke gjøre. Vanskelig for meg å si at torden ikke er farlig når det er langt unna osv....for jeg f.eks. er livredd edderkopper selv om jeg vet at de ikke er farlige...
Det første du bør unngå er vel å være alene når det er torden...
Jeg pleier å trekke ut alt som heter stikkontakter når jeg hører det braker på det værste, spes. tv'en, datamaskina, vaskemaskin, telefon osv...

Gammel 22-05-2005, 20:44   #4 Til toppen
Catzy
Småprater

Catzy sin avatar

Medlem siden: 25-01-2005
Alder: 31
Tråder: 43
Catzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle likerCatzy er en alle liker

Takk for svar.

Jeg er ikke redd for tordenet når det er langt unna, men jeg er redd for at det skal komme dit jeg er - altså angst for angsten.
Jeg har pratet med mange om det, snakket en del med tidligere psykologen min om det. Men det har ikke hjulpet meg noen ting å prate om det.

Og jeg er egentlig glad i litt grått vær, og regn. Før gikk jeg alltid tur i regnevær, syntes det var så koselig, men nå: tenk om det blir torden mens jeg går tur? hva da? Men det er vel egentlig ikke så farlig å oppholde seg utendørs selv om det tordner? med mindre man står på en stor åpen plass eller under ett tre?!

Men det er i sommerhalvåret, for det er da det er tordensesong her på østlandet. Sen høst/tidlig vår og vinter vet jeg det er så sjelden med torden at jeg er ikke redd da.
Gammel 23-05-2005, 00:35   #5 Til toppen
Cat
Sjefsprater

Cat sin avatar

Medlem siden: 28-12-2004
Sted: Vestlandet..
Alder: 28
Tråder: 275
Cat er en prikkefanatiker
Cat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatikerCat er en prikkefanatiker

Vil bare gi deg en trøste ..

Cat is offline   Avsporing: Svar med sitat Sitér fler
Gammel 20-06-2005, 23:36   #6 Til toppen
vanmaster
Storprater

vanmaster sin avatar

Medlem siden: 18-10-2004
Sted: trondheim
Alder: 42
Tråder: 204
vanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange vennervanmaster har mange venner

Sitat:
Sitat Catzy
Jeg er redd for torden.
Det begynte for 3 år siden, da jeg en natt bråvåknet av det slo ned rett i nærheten, jeg fikk et eller annet slags sjokk for husker jeg hylte at det hadde slått ned i huset og at vi måtte komme oss vekk.
Før det tenkte jeg aldri på om det kunne bli tordenvær eller at det skulle ære noe å være redd for.

Men jeg er så lei av det... jeg er kun redd når jeg er alene, men det ødelegger noe av sommeren min, for jeg er redd når det skyer over, det kommer mørke skyer, og de melder "kan hende med lokale tordenbyger" - altså redd for at det skal bli torden. Og så blir det kanskje ikke noe av, og så har jeg kastet bort en hel dag eller mange timer med å være redd og ikke tørre å reise noe sted, eller gjøre noenting hjemme.

Noen som har noen tips til meg? Noe jeg kan gjøre for å ikke være så redd?
For jeg orker ikke fortsette sånn

har samme problem jeg også, hadd en dramatisk opplevelse da jeg hva liten så slo det ned rett utafor huset vårt, så garasjen begynte og brenne. jeg begynte og sette meg i bila og kjør meg tur jeg, da vet jeg at jeg er 100% trygg.
vanmaster is offline   Avsporing: Svar med sitat Sitér fler
Gammel 20-06-2005, 23:45   #7 Til toppen
_nina_
Nysgjerrig prater

_nina_ sin avatar

Medlem siden: 19-05-2005
Tråder: 50
_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt

Jeg har vel egentlig ingen tips til hvordan du kan overvinne frykten, men jeg leste en gang disse tipsene, for å gjøre det enklere å leve med:
  • Du bør unngå store, åpne flater. Ikke still deg under enslige trær.
    .
  • Unngå også selv å være en høy enslig gjenstand.
    .
  • Unngå å være ved stranden, i åpen båt på vannet, blant folkeansamlinger på åpne områder, ved flaggstenger, antennemaster og jernbanespor.
    .
  • Du kan søke beskyttelse i bil såfremt alle vinduene er lukket, i hus med lynavleder, i tog, under dekk i metallbåter, i gater med høye hus og i tett skog.
    .
  • Dersom du ikke har noe sted å søke dekning, kan du sette deg på huk og bøye hodet. Albuene støttes mot knærne, mens hendene holdes for ørene.
Håper dette var til hjelp for deg

(ta en titt i dagboka mi da )
_nina_ is offline   Avsporing: Svar med sitat Sitér fler
Gammel 21-06-2005, 13:40   #8 Til toppen
Lucille
Sjefsprater

Lucille sin avatar

Medlem siden: 15-11-2004
Tråder: 566
Lucille er en prikkefanatiker
Lucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatikerLucille er en prikkefanatiker

Sitat:
Sitat _nina_
Jeg har vel egentlig ingen tips til hvordan du kan overvinne frykten, men jeg leste en gang disse tipsene, for å gjøre det enklere å leve med:
  • Du bør unngå store, åpne flater. Ikke still deg under enslige trær.
    .
  • Unngå også selv å være en høy enslig gjenstand.
    .
  • Unngå å være ved stranden, i åpen båt på vannet, blant folkeansamlinger på åpne områder, ved flaggstenger, antennemaster og jernbanespor.
    .
  • Du kan søke beskyttelse i bil såfremt alle vinduene er lukket, i hus med lynavleder, i tog, under dekk i metallbåter, i gater med høye hus og i tett skog.
    .
  • Dersom du ikke har noe sted å søke dekning, kan du sette deg på huk og bøye hodet. Albuene støttes mot knærne, mens hendene holdes for ørene.
Håper dette var til hjelp for deg

Djiiises nå ble jeg også redd!!!!
Gammel 21-06-2005, 14:45   #9 Til toppen
_nina_
Nysgjerrig prater

_nina_ sin avatar

Medlem siden: 19-05-2005
Tråder: 50
_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt_nina_ er en sann helt

Sitat:
Sitat janneshnuppa:)
Djiiises nå ble jeg også redd!!!!
Lyn er egentlig ikke noe annet enn en vanlig gnist. Heldigvis er det svært sjelden at lynet slår ned. Bare 1 av 4 lyn treffer bakken, og hvis du er redd, er bilen et trygt sted å være. Dersom lynet treffer bilen følger det karosseriet utvendig og videre til bakken. Det smeller selvsagt kraftig og ofte punkterer bilen også, men inni er det helt trygt.

(ta en titt i dagboka mi da )
_nina_ is offline   Avsporing: Svar med sitat Sitér fler
Gammel 21-06-2005, 18:42   #10 Til toppen
anni71

Tråder: 2199

jeg har også angst mot torden tror det henger igjen fra jeg var liten for det slo ned rett ved siden av der vi bodde å mamma sa jeg svimte av!
Blir været for ille går jeg ut i bilen jeg!
  Avsporing: Svar med sitat Sitér fler
Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan starte nye tråder
Du kan skrive svar
Du kan ikke legge ved vedlegg
Du kan ikke redigere innleggene dine

vB code er