Gå Tilbake   Pratekompaniet > Helse og hverdag > Helse > Sykdommer og plager

Sykdommer og plager Omhandler bl a førstehjelp, hvor vi har en fagutdannet som kan være behjepelig med gode råd og tips.

Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
Gammel 03-03-2011, 23:41   #1 Til toppen
Hedda:)
Administrator

Hedda:) sin avatar

Medlem siden: 09-08-2004
Sted: Oslo
Alder: 35
Pratekroner: (Donér)
Tråder: 4977
Hedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatiker
Hedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatiker
??? Kryssbitt

Didrik har kryssbitt og har derfor fått henvisning til reguleringstannlegen. Han har time der i slutten av denne måneden. Didrik er bare 8 og har selvsagt ikke fått alle voksentennene enda, så dette er bare en førstegangskonsultasjon.

Noen som har hatt kryssbitt her, eventuelt har barn som har/har hatt det og vet hva vi kan vente oss?

Regner med dette er en langtekkelig og svært kostbar prosess? Vet jeg får dekket en viss prosent iom at kryssbitt MÅ fikses, men 100% dekkes aldri, så tusenlappene kommer til å flagre, antar jeg.
Gammel 04-03-2011, 00:26   #2 Til toppen
Klar
Nyprater

Medlem siden: 06-12-2010
Tråder: 3
Klar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sann
Standard Sv: Kryssbitt

Kryssbitt MÅ ikke nødvendigvis fikses. Jeg har selv kryssbitt, og ble derfor sendt til vurdering hos en reguleringtannlege, men konklusjonen var at eneste grunn for å gjøre særlig mye med dette måtte være kosmetisk. Altså noe man fikk kr 0 i støtte til. Vurderingen gikk på alt fra om tyggeflatene i jekslene gikk godt sammen til om tennene gnisse særlig mot hverandre når jeg bet sammen.

Men ofte må man altså gjøre en del med kryssbitt, for å unngå at tannemaljen slites ut eller at tyggeflatene ødelegges over tid. Det er normalt en temmelig langvarig prosess, den tar "halve skoletiden", minst. Tannlegers arbeidsmåter endres jo over tid, men slik jeg husker dette var slikt noe som betyd ganske flittige besøk hos skoletannlegen for kontroll (som jo ikke kostet noe), og ganske hyppige fravær for en tur til reguleringstannlegen for stramming og endring (som kostet en del, etter hva jeg forstod, men det meste ble, i alle fall da, dekket). Det var heller ikke helt smertefritt å få "gjerdestaur" på tennene, og så oppleve at denne ble strammet så det nesten knaket i kjevene. Selv fikk jeg slikt på to tenner, så jeg slapp billig, men det var noe jeg absolutt kjente, ja. Og selv slapp jeg med ca 1 1/2 år, dem som virkelig hadde problemer hadde ulike innretninger flere ganger så lenge.

En annen ting man kanskje ikke tenker på er at det krever en god del arbeid og oppfølging å pusse tenner når man har "gjerdestaur". Det blir mange krinkelkroker i munnen da, og pusses ikke de veldig omhyggelig blir det karies... Så her må nok gutten ha oppfølging både lengre og mye grundigere enn vanlig.

Det er ellers alltid en fordel å få startet arbeidet så tidlig som mulig. Det er nemlig lettere å flytte på tenner som nettopp har kommet opp enn dem som har vært der en stund, og det kan også være snakk om å legge en plan for trekking av melketenner, for å hindre at blivende tenner under vokser seg mer skjeve enn nødvendig. Men HOVEDarbeidet kan man ikke sette igang med før et område av tanngarden er klar.
Klar is offline   Avsporing: Svar med sitat Sitér fler
Gammel 04-03-2011, 08:03   #3 Til toppen
Administrator

Hedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatiker
Hedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatikerHedda:) er en prikkefanatiker

I følge tannlegen må kryssbittet fikses, så det er ikke det jeg ber om innspill på. Og jeg har selv hatt regulering, vet alt om hvordan det er å pusse tenner med det på, hvordan det føles når reggisen strammes, osv.
Gammel 04-03-2011, 09:22   #4 Til toppen
Klar
Nyprater

Klar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sannKlar er for god til å være sann

Sitat:
Sitat Hedda:) Vis innlegg
I følge tannlegen må kryssbittet fikses, så det er ikke det jeg ber om innspill på.
Helt i orden, og dette vet alltid en tannlege best. I HI skrev du at kryssbitt (ikke kryssbittET) må fikses, og det var DET jeg kommenterte. .

Sitat:
Og jeg har selv hatt regulering, vet alt om hvordan det er å pusse tenner med det på, hvordan det føles når reggisen strammes, osv.
Flott - for da VET du også egentlig det aller meste av hva du/dere kan vente. Og, når det gjelder regninger: 0 fra skoletannlegen, selvsagt. Noe, men kun en brøkdel av totalregningen til reguleringstannlegen. Totalregningen kan du nok løselig anslå ut fra dine egne timer i stolen og 2500 kr pr time, alt inklusive.
Gammel 04-03-2011, 09:47   #5 Til toppen
Administrator

Det er 18 år siden jeg hadde regulering, jeg hadde den i fem måneder, kun pga utseendemessige årsaker, så nei, jeg vet ingenting om kryssbitt og hva jeg kan forvente meg av kostnader.
Gammel 05-03-2011, 07:46   #6 Til toppen
Klar
Nyprater

Er nok ikke helt enig her, du vet mer enn mange. Du vet, av egen erfaring, hva som skjer under et tannreguleringsprosjekt, og dette er ogs et tannreguleringsprojekt. En god del mer omfattende enn ditt, ganske opplagt, og det krever mer planlegging på sikt under arbeidet, men i VESEN akkurat det samme.

Når det gjelder tid: Variasjonene er store, fra nesten ikke behov til nesten full kjeveoperasjon, og tannlegen kan best svare, men se mer for deg et 5-årsprosjekt enn enn 5-månedersprosjekt. Det som trekker tiden ned: Dere kommer ganske tidlig i gang, tydeligvis, og det gjør arbeidet for reguleringstannlegen med å forme munnen lettere, siden nye tenner er noe mer bevegelige enn gamle (sunne), og også kan sendes i rett vei mens de vokser. Det som trekker ned: Munnen utvikler seg, og man kan ikke avslutte et slikt prosjekt før alt unntatt visdomstennene er kommet. Så jo tidligere man starter, jo lengre må man holde på...

Når det gjelder kostnader er også variasjonene store, men om vi skal ta litt fingeren i været og et gjennomsnitt: Se for deg 8-10 ganger din egen tid i stolen hos reguleringstannlegen og regn så totalregningen ut fra 2500-3000 kr pr time. I utgangspunktet får man 100 % støtte, men problemet er at ingen tannlege arbeider for i nærheten av den referanseprisen som er grunnlag for støtten. Før regnet man i praksis 75 - 80 % støtte. Jeg hører fra normalt pålitelig hold rykter om at avviket er blitt større, altså at man i dag kan regne med en hel del mindre % i støtte, men kan ikke bekrefte.

Man kan også oppleve variasjoner ut fra at noen reguleringstannleger vil gjøre mer selv, andre overlater i større grad ting til skoletannlegen. Her er det så enkelt som et spørsmål om tillitsforhold, bygget på både erfaringer med hverandre og personlige holdninger. Men KAN man velge reguleringstannlege, er det ingen grunn til å velge en som har hund-og-katt-forhold i forhold til skoletannlegen.

Sist endret av Klar : 05-03-2011 kl 07:48.
Gammel 05-03-2011, 09:05   #7 Til toppen
Administrator

Som jeg skrev i HI er vi henvist til reguleringstannlege, altså kjeveortoped. Det er altså ikke skoletannlegen som skal jobbe med dette.

Sitat:
Er nok ikke helt enig her, du vet mer enn mange. Du vet, av egen erfaring, hva som skjer under et tannreguleringsprosjekt

Som jeg skrev er det 18 år siden, jeg var 14 år, altså jeg betalte ikke en krone selv. Jeg var der i 5 måneder for snart tyve år siden, jeg husker bare få bruddstykker av det. Takker for dine innspill så langt, nå er jeg interessert i å høre fra folk som faktisk har erfaring med dette.
Gammel 05-03-2011, 13:53   #8 Til toppen
Klar
Nyprater

Sitat:
Som jeg skrev i HI er vi henvist til reguleringstannlege, altså kjeveortoped. Det er altså ikke skoletannlegen som skal jobbe med dette.
Ja, jeg KAN lese, og jeg HAR lest .
Det at man er henvist til ortoped (reguleringstannlege) betyr imidlertid ikke sluttsvaret nødvendigvis blir 0 samarbeid mellom skoletannlege og ortoped, med mindre man da selv nedlegger forbud mot dette.

Sitat:
Som jeg skrev er det 18 år siden, jeg var 14 år, altså jeg betalte ikke en krone selv. Jeg var der i 5 måneder for snart tyve år siden, jeg husker bare få bruddstykker av det.
Riktig, du var der i 5 måneder og du var 14 år, så jeg forventer heller ikke at du skal ha noen formening om regningen. Nettopp derfor har jeg gitt indikasjoner på kostnaden. Derimot HAR jeg faktisk en forventning til at en person på 14 vet hva som skjedde i et slikt tilfelle, og KAN vurdere en del om tidsbruken (evt sammen med sine foreldre). Ganske særlig når den samme personen sier (min utheving): " Og jeg har selv hatt regulering, vet alt om hvordan det er å pusse tenner med det på, hvordan det føles når reggisen strammes, osv." Da signaliserer man jo ganske tydelig at dette var noe man merket og noe man husker. At man da ikke har minste begrep om tid man brukte, i en alder av 14 år, men husker absolutt alt verdt å nevne om alt fra stramming til tannpuss? Beklager, tror det ganske enkelt ikke!

Sitat:
Takker for dine innspill så langt, nå er jeg interessert i å høre fra folk som faktisk har erfaring med dette.
Nå svarte jeg første gang fordi jeg mener jeg selv jeg faktisk HAR erfaring fra dette da... I og med at jeg selv, som nevnt, har kryssbitt, og derfor var til vurdering - opptil flere ganger - og hvor det var dype rådslagninger mellom skoletannlege og reguleringstannlege hva som skulle gjøres og ikke gjøres. Det ble også gjort litt (jfr det jeg skrev om regulering på to tenner), men ikke særlig mye, fordi problemet altså ble regnet som vesentlig kosmetisk.

Jeg har for øvrig (tross at jeg var yngre enn du nevner du var da du hadde regulering, ca 12 år) ikke problemer med å anslå min egen tid i stolen hos spesialist, til et sted mellom 6 og 8 timer (fordelt på 10 eller 11 besøk), og da med et ypperlig samarbeid med skoletannlegen (men naturligvis slik at det var spesialisten som gjorde mest). Vår egen skoletannlege var både interessert i slikt og generelt regnet som dyktig i det lokale tannlegemiljøet, vet jeg. Reguleringstannlegen var i tillegg rimelig overarbeidet, og var glad for alt skoletannlegene kunne bidra med av assistanse. Vi hadde også en annen elev på skolen som hadde større problemer enn meg i så måte. Her blir det ikke rett av meg å prøve å anslå timer, men jeg så fraværet og det var ikke helt lite...

Men for all del, få gjerne innspill fra flere. Jo flere, jo bedre i en slik situasjon, for jo flere vinkler får man erfaringer fra. (Og jeg tror ikke jeg har hindret noen i komme til med synspunkter...)
Gammel 06-03-2011, 17:05   #9 Til toppen
Administrator

Sitat:
Beklager, tror det ganske enkelt ikke!

Du har rett. Jeg husker alt fra den gang jeg var 14 år og hadde reggis i fem måneder. Forstår ikke hvorfor jeg la inn hovedinnlegget i det hele tatt. Takk for at du forteller meg hva jeg lurer på og ikke.

Gammel 08-03-2011, 16:43   #10 Til toppen
Elin
Juniorprater

Elin sin avatar

Medlem siden: 17-08-2004
Tråder: 26
Elin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange vennerElin har mange venner

Foreløpig vet jeg ikke mer enn deg, Hedda, men min sønn (des. 02) har også kryssbitt og skal til reguleringstannlege for vurdering neste måned. Så... jeg følger med i tråden.

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke legge ved vedlegg
Du kan ikke redigere innleggene dine

vB code er
Smilier er
[IMG] kode er